Tilbage

Hvis vi ikke gjorde det her, blev vi fattige

Herning Kommunes Drift & Service har i år cirka 60 borgere ansat i blandt andet jobprøvning og nyttejob. Det at tage et socialt ansvar er nemlig en del af strategien.
16. maj 2017

Drift & Service ved Herning Kommune står for vedligeholdelsen af veje og parker, den kommunale rengøring og kantinedrift. En arbejdsplads med godt 300 ansatte.

I år vil 60 af dem være ansat i forskellige, støttede job. Altså job, hvor der tages forskellige grader af hensyn til den ansatte, og hvor en del af lønnen betales af offentlige kasser.

Målet er at få borgere, som er ramt af langtidsledighed, sygdom, eller som måske har en socialt belastet fortid, tilbage på arbejdsmarkedet.

Dermed løfter Drift & Service en meget stor, social opgave - ikke bare for hele Herning Kommune som arbejdsplads, men også for lokalsamfundet. Rent faktisk er det at tage socialt ansvar en del af strategien for Drift & Service:

- Det kan godt være, at hvis jeg så helt isoleret på økonomien for lige præcis den afdeling, jeg er chef for, så koster det her lidt. Men vi gør det for at hjælpe en lang række borgere, som befinder sig i periferien af arbejdsmarkedet, siger Peter Dalsgaard, chef for Drift & Service ved Herning Kommune.

- Jeg er en del af Herning Kommune, af lokalsamfundet, og jeg skal tænke i helheder på tværs af koncernen. Hvis vi ikke gjorde det her, blev vi fattige, synes jeg. Vi har et ansvar for at kunne bidrage, hvor vi kan.

Vi er alle forskellige

Drift & Service scorer højt, når det såkaldt "sociale indeks" måles. Det viser, i hvor høj grad en given arbejdsplads tager et socialt ansvar. Indekset måler også for eksempel trivsel, fastholdelse/rekruttering og forebyggelse.

Drift & Service arbejder også med at løfte de fastansatte medarbejderes færdigheder inden for eksempelvis dansk og matematik.

- Det kræver en accept af forskelligheder at føre vores strategi ud i livet. At vi kan rumme nogle af de udfordringer, vi som mennesker kan have med i bagagen. Men det er jo samtidig med til at berige dagligdagen, siger Peter Dalsgaard.

Han slår fast, at arbejdet med at tage et socialt ansvar på en række områder intensiveres i 2017. Og glæder sig over, at nogle af de borgere, som får en ny chance ved Drift & Service, rent faktisk bliver fastansat efterfølgende.

Finn Stengel Petersen, (S), formand for Teknik- og Miljøudvalget ved Herning Kommune, glæder sig over initiativerne hos Drift & Service:

- Vi ved jo alle, at nogle borgere kan have lidt længere vej ud på - eller tilbage til - arbejdsmarkedet. Derfor er det vigtigt, at vi som kommune viser vejen og tager nogle initiativer, som gør den vej kortere og lettere at klare. Drift & Service gør et meget stort stykke arbejde på det her område, og det er der al mulig grund til at glæde sig over, siger Finn Stengel Petersen.

Kontaktinfo

Peter Dalsgaard
Chef for Drift og Service
Tlf.: 96288380
Mobil: 96288380
Send e-mail til dpvpd@herning.dk

 

Brug altid en sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.